Vouchercode verzilveren & keuzehulp

Beste bewoner van de Gemeente Zoetermeer,

Op deze pagina vindt u de mogelijkheid om uw vouchercode te verzilveren en verdere info over led-verlichting. Zo maken we uw keuze wat makkelijker.

Volg het stappenplan of kijk bij de veel gestelde vragen voor meer informatie.

Deze actie loopt van 29 mei t/m 30 augustus! 

Uitleg over ledlampen in beeld

Ga naar de veelgestelde vragen

Hoe vind ik de juiste ledlampen

Er bestaan inmiddels ledlampen in allerlei formaten, lichtsterktes en lichtkleuren. Er is daarmee voor elke situatie wel een passende lamp te vinden. Maar juist door die vele mogelijkheden kan het ook gaan duizelen. Wanneer je ledlampen gaat kopen is het goed om te weten welke soort lampen er zijn en waar je op moet letten.

Termen als E27, Lumen, kleurtemperatuur en filament zeggen je misschien nog niet zoveel. Op deze pagina worden ze uitgelegd. Als je eenmaal weet wat alle begrippen betekenen, helpt dat bij het uitkiezen van de lampen. Het doel is dat de lampen die aangeschaft worden goed aansluiten bij je verwachtingen en wensen.

Stappenplan naar de juiste lamp

Vervang je onzuinige lampen vandaag al

Je gloei- of halogeenlamp vervangen terwijl die nog niet kapot is, lijkt misschien zonde, maar dat is het niet! Het is klimaatvriendelijker om ze nu al te vervangen. En je verdient de investering snel terug. Zie de rekenvoorbeelden. Vervang je al je onzuinige lampen in Ă©Ă©n keer, dan maak je een mooie klapper voor het klimaat Ă©n je stroomrekening. Als je het kleiner wilt houden: begin dan met de lampen die het meeste aan staan.

Stap 1: Bekijk welke lamp(en) je hebt

Begin met een inventarisatie van de lampen in huis die vervangen kunnen worden. Dit kunnen gloei-, halogeen- en spaarlampen zijn. De lampen zijn te herkennen aan de vorm, de temperatuur en de fitting. Een lamp met een peer of bolvorm kan een gloei- of spaarlamp zijn. Een gloeilamp wordt altijd heel heet. Een spaarlamp herken je aan het feit dat de lamp niet zo heet wordt en het even duurt voordat de lamp volledig brandt. Dit in tegenstelling tot ledlampen die direct op volle sterkte schijnen. Oude spotjes en kleine lampen met pinnetjes zijn bijna altijd halogeenlampen.

Op de lamp zelf staan verschillende specificaties. Die geven bijvoorbeeld aan hoe fel een lamp brandt (Lumen) of wat het vermogen/ stroomverbruik van de lamp is (Watt).

Noteer van alle lampen de fitting, vorm, kleur glas (witte coating of helder) en lichtsterke/stroomverbruik.

Stap 2: Controleer je dimmers

Niet alle bestaande dimmers werken goed met ledlampen. Controleer van tevoren wat voor soort dimmer je hebt en of het ook werkt met ledverlichting. Het kan namelijk zijn dat je je schakelaar moet laten vervangen. Zie meer info bij Dimmers.

Stap 3: Noteer de wensen bij elke lamp

Bedenk of je van elke lamp dezelfde eigenschappen terug wil in Led, of juist iets feller of zachter licht, een andere lichtkleur, vorm of bijvoorbeeld een dimbare lamp.

Stap 4: Maak voor elke lamp de vertaling naar LED-specificaties

Geef voor elke lamp aan welke vorm, lichtsterkte en lichtkleur gewenst is. In een notendop:

  • Lumen staat voor felheid: hoe meer Lumen, hoe meer L, hoe feller
  • Kelvin staat voor sfeer: hoe minder Kelvin, hoe minder koel en meer sfeer

Klik voor uitgebreidere uitleg bij Lumen, Kelvin en CRI

Stap 5: Stel online je lampenpakket samen.

Je hebt nu een goed beeld van de lampen die je graag zou willen. Dat maakt het bestellen veel makkelijker en gerichter. Vergelijk het aanbod, er is veel keuze!

KLIK HIER OM UW VOUCHERCODE TE VERZILVEREN

Nog geen antwoord op uw vraag? Mail naar: [email protected]

Veel gestelde vragen

U kunt uw voucher verzilveren tot en met 30 augustus 2021, mits er nog budget beschikbaar is. Het is een op=op actie.

U kunt een afspraak bij de winkel boeken om daar zelf uw lampen uitzoeken. (NB: deze optie is niet mogelijk bij Praxis).

Dit gaat, vanwege de coronamaatregelen, als volgt:

  1. Met uw voucher kiest u voor ‘Bezoek aan de winkel’ en kiest u een dag.
  2. De afhaalcode die u daarna ontvangt, neemt u mee naar de winkel en daarmee kunt u afrekenen.

Door het inplannen van een winkelbezoek kunnen we er voor zorgen dat het niet te druk is in de winkels. Dit is uit oogpunt van corona-veiligheid, maar zorgt er ook voor dat u een medewerker kunt spreken als u advies wil.

Alle particuliere woningeigenaren ontvangen tussen 29 mei en 07 juli een ansichtkaart* of een e-mail** met de vouchercode (actiecode). U hoeft zich daarvoor niet aan te melden.

De ansichtkaarten en e-mails worden verspreid toegestuurd om grote drukte bij de winkels te voorkomen. De verzending gebeurt per postcodegebied. Op het kaartje hieronder kunt u zien wanneer welke wijk aan de beurt is.

KLIK HIER OM DE KAART TE ZIEN ALS U AL EERDER HEEFT DEELGENOMEN

KLIK HIER OM DE KAART TE ZIEN ALS U NOG NIET EERDER HEEFT DEELGENOMEN

Is uw wijk al aan de beurt geweest en heeft u geen brief ontvangen, stuur dan een berichtje naar [email protected]

Ad*: wie niet aan de eerste actieperiode (jan-apr) heeft meegedaan, ontvangt een ansichtkaart.

Ad**: wie al wel heeft meegedaan, ontvangt de code per e-mail.

 

 

Zie het antwoord bij ‘Ik heb geen voucher ontvangen’.

De huidige ledactie wordt betaald uit een subsidie van het Rijk. Hiervoor gelden specifieke voorwaarden, namelijk: “woningeigenaren informeren en stimuleren om stappen te nemen met betrekking tot het verduurzamen van hun woning”. We hebben daarvoor een bewustwordings- en informatiecampagne over woningverduurzaming opgezet. Deze is dus gericht op eigenaren van koopwoningen. De vouchers voor de ledlampen zijn een onderdeel van deze campagne.

In het najaar start een bespaarcampagne voor huurders. Ook hiervoor heeft de gemeente een subsidie ontvangen van het Rijk. Hoe deze campagne eruit gaat zien, wordt op dit moment voorbereid.

 

 

 

Bijna 35% van de vouchers kan ingewisseld worden voor ledlampen. Dan is het budget op. Dit percentage geldt voor elke serie berichten die we verzenden. Aan elke serie is namelijk een deel van het subsidiebudget gekoppeld. Iemand die pas op 07 juli bericht ontvangt, heeft dus net zoveel kans als iemand die al op 29 mei bericht heeft ontvangen.

Nee. Iedereen heeft evenveel kans om zijn/haar voucher te verzilveren. Het maakt dus niet uit of je al op 29 mei bericht hebt ontvangen of pas op 07 juli. Aan elke serie berichten is namelijk een deel van het subsidiebudget gekoppeld. Maar let op: het is een op=op actie. Dus hoe eerder iemand reageert op de brief, hoe groter de kans dat er nog budget beschikbaar is.

U kunt uw voucher in Ă©Ă©n keer en bij Ă©Ă©n winkel verzilveren. Het is dus niet mogelijk de voucher bij verschillende winkels of in verschillende etappes te besteden.

U kunt alle ledlampen kiezen die de winkels aanbieden. Wanneer u kiest voor online bestellen, dan vind u daar alleen de led-vervangers van de bollen/peertjes/kaarsen en spotjes. Daar zitten ook slimme lampen bestellen zoals bijvoorbeeld de Smart Home lampen van Calex. Overige lampen zoals bijvoorbeeld de vervanger voor TL of halogeen verlichting (bijv de G4 steeklampjes) worden alleen in de winkel aangeboden.

De beschikbaarheid van lampen kan variëren: als lampen niet in het online aanbod staan, betekent dat meestal dat ze op dat moment (tijdelijk) niet leverbaar zijn.

De meeste lampen hebben een standaard garantietermijn van 3 jaar. Gaat de lamp binnen die termijn kapot, dan kunt u daarmee naar de winkel gaan waar u de lamp heeft besteld. Bewaart u daarvoor uw afhaalcode. Onder deze code is opgeslagen welke lampen u via deze actie heeft ontvangen.

Neemt u dan contact op met de gemeente. Dit kunt u het beste online doen via een mail naar [email protected]. Als het kan ook graag een screenshot meesturen.

U wordt dan teruggebeld of we sturen u het antwoord per mail.

Dat is geen probleem. Uw pakket wordt nog 14 dagen bewaard na de door u opgegeven datum. Binnen deze periode kunt u uw pakket alsnog ophalen. Als de lampen niet binnen die periode worden opgehaald, vervalt uw bestelling.

Er zijn 2 mogelijkheden:

  1. Laat het pakket bij de buren afleveren. Meld dit op een briefje bij de deur zodat de bezorger weet waar hij het lampenpakket kan afleveren. (Vergeet niet uw afhaalcode aan de buren te geven!)
  2. Neemt u contact op met de winkel met het verzoek om ‘bezorgen’ om te zetten in ‘zelf ophalen’. De winkel bewaart uw pakket dan tot 14 dagen na de opgegeven bezorgdatum.

De gegevens van de winkel staan op uw bestelbevestiging.

We kunnen een bestelling annuleren zolang deze nog niet bezorgd is of opgehaald. U kunt dan met uw eigen code een nieuwe bestelling doen.

Stuur een email met verzoek tot annuleren naar [email protected]  o.v.v. van uw adres en vouchernummer.

Voor dit soort vragen kunt u het beste contact opnemen met de winkel waar u besteld heeft. Zij kunnen u vertellen wat in uw situatie de mogelijkheden zijn.

Verder ter overweging: Heeft u een lamp die niet past op de plaats die u in gedachten had, dan is er wellicht een andere plek in huis waar deze lamp prima te gebruiken is. Ook kunt u de lamp doorgeven aan iemand anders, inleveren bij de voedselbank, etc.

De snelste en makkelijkste optie is als u een mail stuurt naar [email protected]

U ontvangt dan reactie per mail of telefonisch (vermeld in dat geval ook uw telefoonnummer).

Aan alle particuliere woningeigenaren is tussen 02 januari en 13 februari een brief met een vouchercode verstuurd. Mocht u deze niet hebben ontvangen, stuurt u dan even een berichtje naar [email protected]

Omdat de winkels weer open zijn kan deze optie helaas niet meer worden aangeboden.