Vouchercode verzilveren & keuzehulp

Beste bewoner van de Gemeente Zoetermeer,

Op deze pagina vindt u de mogelijkheid om uw vouchercode te verzilveren en verdere info over led-verlichting. Zo maken we uw keuze wat makkelijker.

 

Uitleg over ledlampen in beeld

Hoe vind ik de juiste ledlampen

Er bestaan inmiddels ledlampen in allerlei formaten, lichtsterktes en lichtkleuren. Er is daarmee voor elke situatie wel een passende lamp te vinden. Maar juist door die vele mogelijkheden kan het ook gaan duizelen. Wanneer je ledlampen gaat kopen is het goed om te weten welke soort lampen er zijn en waar je op moet letten.

Termen als E27, Lumen, kleurtemperatuur en filament zeggen je misschien nog niet zoveel. Op deze pagina worden ze uitgelegd. Als je eenmaal weet wat alle begrippen betekenen, helpt dat bij het uitkiezen van de lampen. Het doel is dat de lampen die aangeschaft worden goed aansluiten bij je verwachtingen en wensen.

Stappenplan naar de juiste lamp

Vervang je onzuinige lampen vandaag al

Je gloei- of halogeenlamp vervangen terwijl die nog niet kapot is, lijkt misschien zonde, maar dat is het niet! Het is klimaatvriendelijker om ze nu al te vervangen. En je verdient de investering snel terug. Zie de rekenvoorbeelden. Vervang je al je onzuinige lampen in één keer, dan maak je een mooie klapper voor het klimaat én je stroomrekening. Als je het kleiner wilt houden: begin dan met de lampen die het meeste aan staan.

Stap 1: Bekijk welke lamp(en) je hebt

Begin met een inventarisatie van de lampen in huis die vervangen kunnen worden. Dit kunnen gloei-, halogeen- en spaarlampen zijn. De lampen zijn te herkennen aan de vorm, de temperatuur en de fitting. Een lamp met een peer of bolvorm kan een gloei- of spaarlamp zijn. Een gloeilamp wordt altijd heel heet. Een spaarlamp herken je aan het feit dat de lamp niet zo heet wordt en het even duurt voordat de lamp volledig brandt. Dit in tegenstelling tot ledlampen die direct op volle sterkte schijnen. Oude spotjes en kleine lampen met pinnetjes zijn bijna altijd halogeenlampen.

Op de lamp zelf staan verschillende specificaties. Die geven bijvoorbeeld aan hoe fel een lamp brandt (Lumen) of wat het vermogen/ stroomverbruik van de lamp is (Watt).

Noteer van alle lampen de fitting, vorm, kleur glas (witte coating of helder) en lichtsterke/stroomverbruik.

Stap 2: Controleer je dimmers

Niet alle bestaande dimmers werken goed met ledlampen. Controleer van tevoren wat voor soort dimmer je hebt en of het ook werkt met ledverlichting. Het kan namelijk zijn dat je je schakelaar moet laten vervangen. Zie meer info bij Dimmers.

Stap 3: Noteer de wensen bij elke lamp

Bedenk of je van elke lamp dezelfde eigenschappen terug wil in Led, of juist iets feller of zachter licht, een andere lichtkleur, vorm of bijvoorbeeld een dimbare lamp.

Stap 4: Maak voor elke lamp de vertaling naar LED-specificaties

Geef voor elke lamp aan welke vorm, lichtsterkte en lichtkleur gewenst is. In een notendop:

  • Lumen staat voor felheid: hoe meer Lumen, hoe meer L, hoe feller
  • Kelvin staat voor sfeer: hoe minder Kelvin, hoe minder koel en meer sfeer

Klik voor uitgebreidere uitleg bij Lumen, Kelvin en CRI

Stap 5: Stel online je lampenpakket samen.

Je hebt nu een goed beeld van de lampen die je graag zou willen. Dat maakt het bestellen veel makkelijker en gerichter. Vergelijk het aanbod, er is veel keuze!

KLIK HIER OM UW VOUCHERCODE TE VERZILVEREN

Nog geen antwoord op uw vraag? Mail naar: [email protected]

Veel gestelde vragen

Online staan nu alleen de led-vervangers van de bollen/peertjes/kaarsen en spotjes. U kunt ook slimme lampen bestellen zoals de Smart home lampen van Calex.
Overige lampen zoals bijvoorbeeld vervanging voor TL lampen of G4 steeklampjes worden in de winkel aangeboden. Helaas is winkelbezoek door de lockdown nu niet mogelijk.
We kunnen een gemaakte bestelling helaas niet annuleren. U heeft de keuze uit 2 mogelijkheden:
1. Uw bestelling gewoon door laten gaan
2. U kunt ervoor kiezen om uw bestelling niet op te halen. Uw bestelling blijft dan nog 2 weken na de opgegeven bezorg- of ophaaldag gereserveerd staan. Daarna komt de code weer vrij. U kunt dan opnieuw een bestelling doen. NB! Als u hiervoor kiest dan loopt u wel het risico dat het budget inmiddels op is voor de actieperiode waarin uw code is uitgegeven.

Het ruilen van lampen uit de actie is niet mogelijk. U ontvangt namelijk geen aankoopbon. Heeft u een lamp die niet past op de plaats die u in gedachten had, dan is er wellicht een andere plek in huis waar deze lamp prima te gebruiken is. Ook kunt u de lamp doorgeven aan iemand anders, inleveren bij de voedselbank, etc.

U kunt twee dingen doen:

  1. Vragen of het pakket bij een van uw buren kan worden afgeleverd. Meld dit op een briefje bij de deur zodat de bezorgder weet waar hij het lampenpakket kan afleveren. (Vergeet niet uw afhaalcode aan de buren te geven!)
  2. Of de bezorger laat een briefje achter, dan kunt u uw pakket bij de winkel ophalen.

Dat is geen probleem. Uw pakket wordt nog 14 dagen bewaard na de door u opgegeven datum. Binnen deze periode kunt u uw pakket alsnog ophalen. Als de lampen niet binnen die periode worden opgehaald, vervalt uw bestelling.

Als u 5 keer een verkeerde code intoetst, wordt u geblokkeerd. We kunnen u weer de-blokkeren en kijken waar de fout zit. Neemt u hiervoor contact op met de gemeente.

Dit kunt u het beste online doen via:

  1. het contactformulier op de gemeentelijke website (zoetermeer.nl)
  2. een mail naar [email protected]
  3. een WhatsApp bericht naar 06-55449955

U wordt dan teruggebeld of we sturen u het antwoord per mail.

Het is belangrijk dat u de code precies overtypt. Let u daarbij op de hoofd- en kleine letters. Bij de postcode moeten de cijfers en letters direct achter elkaar, dus zonder spatie. Bij huisnummers met een toevoeging, de letter in hoofdletters. Lukt het met deze tips nog steeds niet om in te loggen, neemt u dan contact op met de gemeente.

Dit kunt u het beste online doen via:

  1. het contactformulier op de gemeentelijke website (zoetermeer.nl)
  2. een mail naar [email protected]
  3. een WhatsApp bericht naar 06-55449955

U wordt dan teruggebeld of we sturen u het antwoord per mail.

De meeste lampen hebben een standaard garantietermijn van 3 jaar. Gaat de lamp binnen die termijn kapot, dan kunt u daarmee naar de winkel gaan waar u de lamp heeft besteld. Bewaart u daarvoor uw afhaalcode. Onder deze code is opgeslagen welke lampen u via deze actie heeft ontvangen.

Deze ledactie wordt betaald uit een subsidie van het Rijk. Hier zijn specifieke voorwaarden aan gesteld. Namelijk: woningeigenaren informeren en stimuleren om stappen te nemen met betrekking tot het verduurzamen van hun woning. Particuliere woningeigenaren zijn een belangrijke doelgroep in de stappen die nodig zijn om een aardgasvrije gemeente te worden. De vouchers voor de ledlampen zijn daarmee onderdeel van een bewustwordings- en informatiecampagne gericht op eigenaren van koopwoningen.

Bij huurwoningen ligt dit anders. Daar worden technische en financiële beslissingen over verduurzamen van de woning niet door de huurders genomen, maar door de eigenaar: in dit geval de corporatie of de particuliere verhuurder.

Gemeente Zoetermeer heeft in nov 2020 ook een aanvraag ingediend voor de nieuwe Rijkssubsidieregeling die op huurders is gericht. Als die subsidie wordt toegekend, kunnen we in de loop van 2021 ook een bespaarcampagne voor huurders starten.

Nee. Iedereen heeft evenveel kans om zijn/haar voucher te verzilveren. Het maakt dus niet uit of je de brief al op 2 januari hebt ontvangen of de brief pas op 13 februari ontvangt. Aan elke brievenronde is namelijk een deel van het beschikbare subsidiebudget gekoppeld. Wel is het zo dat hoe eerder iemand reageert op de brief, hoe groter de kans dat er nog budget beschikbaar is.

Bijna 80% van de vouchers kan ingewisseld worden voor ledlampen. Dan is het budget op. Dit percentage geldt voor elke serie brieven die we verzenden. Aan elke brievenronde is namelijk een deel van het beschikbare subsidiebudget gekoppeld. Iemand die pas op 13 februari een brief ontvangt, heeft dus net zoveel kans als iemand die al op 2 januari een brief heeft ontvangen.

Alle particuliere woningeigenaren ontvangen tussen 02 januari en 13 februari een brief met een voucher (actiecode). U hoeft zich daarvoor niet aan te melden.

De brieven worden verspreid over 7 weken verstuurd, om grote drukte bij de winkels te voorkomen. Elke week versturen we ongeveer 4.500 brieven totdat we alle wijken hebben gehad. De verzending gebeurt per postcodegebied. Op de website vindt u een overzicht waarop u kunt zien wanneer welke wijk aan de beurt is.